งานประชุมเครือข่ายชา-กาแฟ ประเทศไทย 2566
วันศุกร์ 07 ก.ค. 2566
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Event
วันศุกร์ 07 ก.ค. 2566
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Event
สถาบันชาและกาแฟ แห่งมหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวงกำหนดจัดงานประชุมเครือข่ายชา-กาแฟ ประเทศไทย 2566 ในวันที่ 7 กรกฎาคม 2566 ณ มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง จังหวัดเชียงราย โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อเป็นการแลกเปลี่ยนข้อมูลสถานการณ์ชาและกาแฟภายในประเทศ การแลกเปลี่ยนเรียนรู้ในด้านนวัตกรรมเทคโนโลยีในการเพิ่มมูลค่า การเชื่อมโยงสู่ภาคการท่องเที่ยว ตลอดจนสร้างฐานข้อมูลและกลุ่มผู้ร่วมกิจกรรมในการจัดงานประชุมวิชาการชาและกาแฟระดับนานาชาติ Tea and Coffee International Symposium 2024 ในปีถัดไป การสร้างเครือข่ายความร่วมมือทั้งในด้านธุรกิจ ด้านวิชาการ การเชื่อมโยงระหว่างกลุ่มผู้ปลูก ผู้แปรรูป ผู้จัดจำหน่ายในอุตสาหกรรมชาและกาแฟในประเทศไทย อันจะนำไปสู่การเชื่อมโยงธุรกิจ ช่วยเหลือเกื้อกูลกัน เพื่อร่วมพัฒนาและผลักดันอุตสาหกรรมชาและกาแฟให้เกิดความเข้มแข็งและยั่งยืนต่อไป รวมถึงเป็นหนึ่งกิจกรรมในการร่วมเฉลิมฉลองเนื่องในโอกาสครบรอบ 25 ปี แห่งการสถาปนามหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง ภายในงานประกอบด้วย การสัมมนาวิชาการ การแสดงนิทรรศการ
พิธีมอบรางวัลกิจกรรม Tea & Coffee Festival
Abstract : Tea heritage related tourism has the potential to enhance the health, well-being and depth of experience for tourists and improve the livelihoods of tea communities, farmers and villagers in tea producing regions. However, to achieve transformative heritage tourism this niche form of tourism needs to be sustainably developed, implemented and marketed. The consumption of tea has known health benefits and tea growing areas visited are typically rural and green, with lush vegetation and other flowers and plants, providing mentally calming environments for co-creation between guests and hosts. For tea business enterprises tea heritage tourism thorough for example, tours, courses, workshops, gastronomy and cuisine offers the opportunity for diversification and sustainability of business, the workforce and local tea communities. A unique situation exists in Northern Thailand where tea companies closely connected with their communities are growing and producing tea and diversifying by providing tea heritage tourism and education opportunities. These experiential products have the potential for positive local economic impacts, sustainability and the transformation of both visitors and communities. This chapter provides a snapshot of developments in this region, identifying tea traditions and then highlighting tea related businesses, inventorying and comparing their activities related to transformative heritage tourism. Lessons derived from the analysis should be of interest to those wishing to sustainably develop and market tea heritage tourism in other growing regions.